7 лютого 2023 року у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day), який заснований Єврокомісією у 2004 році та традиційно святкується у перший вівторок лютого. Метою Дня безпеки в Інтернеті є поширення знань про безпечне, відповідальне і позитивне використання цифрових технологій для дітей та молоді.
Часто так виходить, що в теорії ми нібито знаємо все, а от коли справа доходить до практики, то може статися прикра ситуація. Особливо це стосується дітей. Вони ще не настільки добре ситуаційно орієнтуються, тому довіряють незнайомцям та часто поводяться необачно. Тому так важливо навчити їх бачити проблеми та небезпеки.
Серед користувачів всесвітньої мережі стає все більше дітей і підлітків, найбільш допитливої та активної аудиторії. Звичайно, у цьому є свої плюси, адже діти розвиваються швидше, мають доступ до всієї необхідної інформації та спілкування. Та відсутність життєвого досвіду часто стає причиною зіткнення з онлайн-загрозами: шахрайством, порнографією, онлайн-насиллям та появою залежності від Інтернету.
Згідно з соціологічними дослідженнями батькі не знають, які сайти відвідують їхні діти. Та лякає інше — скільки дітей стають жертвами реальних загроз мережі:
- діти готові надати інформацію про себе і свою родину — адресу, графік роботи батьків, наявність цінних речей вдома;
- готові без вагань надіслати свою фотокартку незнайомцям;
- час від часу потрапляють на сайти «для дорослих»;
- діти час від часу надсилають платні SMS для отримання бонусів в онлайн іграх або соціальних мережах, не звертаючи увагу на вартість цих повідомлень;
Дивно одне: майже всі батьки вважають себе відповідальними за безпеку дітей в Інтернеті та лише дехто реально слідкують за життям дитини в мережі.
Головна проблема — низький рівень обізнаності батьків. Вони не завжди
можуть убезпечити дитину, оскільки мало розуміються на всіх тонкощах користування Інтернетом. Але вихід є — підвищити свій рівень знань і стати для своєї дитини «гідом» мережею.Приєднуйтеся у боротьбі за безпеку дітей в Інтернеті!
Для підвищення їх обізнаності щодо безпечної поведінки у Всесвітній мережі пропоную
5 простих правил для батьків:
- Підвищуйте власну комп’ютерну та інтернет-обізнаність;
- Опановуйте інтернет разом із дитиною;
- Станьте другом дитині у соціальній мережі, або попросіть близьких знайомих зробити це;
- Встановіть «Батьківський контроль». Регулярно оновлюйте антивірус;
- Створіть територію безпечного інтернету. Використовуйте поновлюваний перелік безпечних для дитини сайтів.
Цифрове середовище, зокрема мережа Інтернет, сьогодні є не лише важливим джерелом інформації, але і способом комунікації, який нівелює перепони для спілкування. Діти проводять все більше часу в Інтернеті.
Наша молодь дуже залежна від мережі Інтернет, де проводить більш ніж 2-3 години на добу, де ніхто не контролює та не забороняє заходити на різні веб - браузери, веб -сайти, спами, чати та ін.
Одними з розваг серед підлітків в соціальних мережах, що, зокрема за умови відсутності компетентностей безпечної поведінки в цифровому просторі, можуть призвести до непоправної шкоди здоров’ю та життю дитини, стали Інтернет-челенджі та «групи смерті». Вірусний характер поширення цих челенджів дозволяє їм швидко розповсюджуватись та продовжувати існувати, незважаючи на смертельну небезпеку.
Поради батькам щодо безпечної поведінки дитини в цифровому середовищі:
- говорити з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагати розвивати критичне мислення, вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати. Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто говорити, пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;
- будувати відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання технологій: підтримувати спілкування, давати поради. Дитина має знати, що дорослий поруч і готовий допомогти;
- разом з дитиною переглядати матеріали на її улюблених веб-сайтах та грати в її улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її захоплення та причини такого вибору. Також це може стати приводом для невимушеного початку розмови про безпеку в Інтернеті;
- формувати корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища, розвивати цифрові, соціальні й емоційні навички, такі як: повага, емпатія, критичне мислення, відповідальна поведінка та психологічна стійкість;
- підвищувати самооцінку дитини, дозволяти дитині самостійно робити вибір і бути відповідальним за нього, вчити моделям поведінки із негативним досвідом в Інтернеті;
- заохочувати користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет, смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої, підключені до Інтернету;
- встановлювати часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час, проведений в режимі онлайн та флайн;
- контролювати додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх відповідність віку дитини;
- вчитись встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикати можливість спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце розташування;
- перевіряти налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежити коло осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж додавати нових друзів;
- використовувати доступні технології для налаштування батьківського контролю на пристроях, які можуть обмежувати шкідливий контент, контролювати дії дитини та обмежувати чи блокувати час користування підключеними до Інтернету пристроями або окремі функції (наприклад, камери, покупки через мобільні додатки);
- бути
уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту.
Спостерігати, як дитина будує контакти зі світом: якщо більше сидить у ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну музику; має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців і знати, куди звернутися за додатковою порадою та підтримкою, а також повідомляти дитині, куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу.
Важливо рахуватися з почуттями підлітка і не заперечувати їх, треба легалізувати ці почуття і дати дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.
Раджу прочитати книгу: "Діти та батьки в інтернеті: путівник для безпечної подорожі".
Дьякова, А., Касілова, А. Діти та батьки в інтернеті: путівник для безпечної подорожі. – Харків : Талант, 2021. – 256 с. – (Серія «Порадник підлітка»).
Як зробити час дитини в інтернеті безпечним? Коли реєструватися в соцмережах? Що таке кібербулінг? Як захиститися від злочинців у мережі?.. На сторінках цієї книги розповідається про різні ризики й можливості для дітей у сучасному онлайн-середовищі. Досліджуватимуть це питання відомі психологи, діляться досвідом успішні батьки. Сподіваюсь, книга буде цікавою для всієї родини і допоможе знайти відповіді на багато важливих питань.
Пропоную переглянути цікаві відео про корисні підказки для безпеки дітей в інтернеті за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=DWFA_GR_QSk
https://www.youtube.com/watch?v=oaAASnMKUkU
https://www.youtube.com/watch?v=k5m-vI6sFZU
Створимо позитивний Інтернет разом!
Немає коментарів:
Дописати коментар