Мова - явище соціальне. Одна з її основних функцій - комунікативна - тобто спілкування людей. Кожен з нас, свідомо чи несвідомо, з великої кількості слів і мовних засобів обирає для користування ті, що йому вважаються найдоцільнішими, або ті, що підказують оточення, звичка, традиції. Так виникає варіювання мови, або її диференціація, яка залежить від часу, простору, суспільства, функцій, які покладено на мову. Все це вимагає дотримання критеріїв оптимального вибору потрібних засобів мови та способів їх поєднання в конкретній ситуації спілкування.
Мовний етикет – важлива складова культури мовлення. Він відзначається стійкістю і консервативністю, і в цьому стає подібним до офіційно-ділового стилю, який теж в ідеалі має
лишатися сталим і непорушним. Мовний етикет запрограмований на найрізноманітніші типові ситуації, в яких використовують сталі мовні структури, кліше, закріплені національними культурними традиціями.
Використання правил мовного етикету великою мірою залежить від конкретної ситуації спілкування, місця й обставини розмови, цільової настанови (повідомити, вплинути, вразити,
здивувати, шокувати тощо).
Щоб ваша бесіда була результативною незалежно від того, з ким ви розмовляєте необхідно:
По-перше - сподобатися співрозмовнику. Для цього встановлені основні правила, які сприяють досягненню даної мети: Щиро цікавтеся іншими людьми. Посміхніться. Будьте гарним слухачем. Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника. Уселяйте співрозмовнику впевненість його
значущості і робіть це щиро.
По-друге – треба уміти керувати процесом спілкування, впливаючи на людей не ображаючи їх і не викликаючи в них почуття образи. Для цього існують свої правила, дотримання яких дозволяє впливати на людей, не ображаючи їх і не викликаючи в них почуття образи: Починайте з похвали і щирого визнання достоїнств співрозмовника. Указуйте на помилки інших не прямо, а побічно. Спочатку поговоріть про власні помилки, а потім уже критикуйте свого співрозмовника. Задавайте співрозмовнику питання замість того, щоб йому щось наказувати. Давайте людям можливість врятувати свій престиж.
Виражайте людям схвалення з приводу найменшої їхньої удачі і відзначайте їхній успіх. Прибігайте до заохочення.
По-третє, вибравши мету вашої бесіди, намагайтеся схилити людей до вашої точки зору без тиску.
Для цього треба знати, що: єдиний спосіб одержати верх у суперечці – це ухилитися від нього; виявляйте повагу до думки вашого співрозмовника. Ніколи не говоріть людині, що вона не
права; якщо ви не праві, визнайте це швидко і рішуче; з самого початку дотримуйтеся дружелюбного тону; змусьте співрозмовника відразу ж відповісти вам "так"; нехай велику
частину часу говорить ваш співрозмовник; нехай ваш співрозмовник вважає, що дана думка належить йому; щиро намагайтеся дивитися на речі з погляду вашого співрозмовника;
відносьтеся співчутливо до думок і бажань інших.
Хто хоче успішно дискутувати, повинний спробувати якнайбільше довідатися про свого співрозмовника. (А. Д. Карнегі).
Немає коментарів:
Дописати коментар